In mijn twintiger jaren stopte ik elk vrij uurtje in het bestuderen van jaarverslagen. Dit legde de basis voor de belegger die ik nu ben. Maar zo hardcore als toen wil ik niet meer. Het zou betekenen dat ik een slechte partner en vader zou zijn en dat is het niet waard.
Voor jou geldt mogelijk hetzelfde. Bovendien hebben de meeste mensen ook een echte baan. Hardcore beleggen zou dan gigantische offers vragen. En het is waarschijnlijk ook in conflict met het doel van beleggen.
Doel van beleggen
Voor velen is beleggen een middel om het goede leven te kunnen leiden. Het goede leven is voor iedereen anders. Maar een onderhoudsvriendelijke portefeuille is een randvoorwaarde om het goede leven te leiden. Je wil eigenlijk een portefeuille als een robotstofzuiger. Eentje die zichzelf redt.
Maar hoe dan?
Stap 1 is een luie belegger worden. En dat is moeilijker dan je denkt.
Bovendien is het ergens onlogisch. In het leven krijg je namelijk wat je verdient. Als je hard werkt krijg je meer succes. Dus als je hardcore belegt krijg je betere rendementen?
Nou dat hoeft dus niet. De wetenschap wijst uit dat 80% van de professionele beleggers het aflegt tegen een indexfonds. En die zijn net zo hardcore als gabbers als het gaat om uren maken.
De sneeuwbal
Buffett was meer een luie belegger. Of nou ja. Hij is hardcore omdat hij elk vrij uurtje met een jaarverslag in zijn hand zit. Maar hij beheerst de kunst van het lui zijn. Hij koopt immers voor de lange termijn. En zijn strategie is al decennia hetzelfde.
Dit terwijl collega vermogensbeheerders regelmatig van strategie wisselen. En de lange termijn vaak maar een paar maanden duurt.
Terwijl het zo simpel is. Of zoals Buffett het zegt:
“Life is like a snowball. The important thing is finding wet snow and a really long hill.”
Onderhoudsvriendelijke bedrijven kenmerken zich door deze lange heuvel waar Buffett het over heeft. Bij een bedrijf als Ahold is deze heuvel ten einde. Ahold kan niet nog meer Albert Heijns in Nederland openen.
Uiteraard proberen ze nieuwe heuvels te vinden. Zoals met online bezorgen of Bol.com. Maar nieuwe heuvels zijn vaak glibberig en gevaarlijk zijn.
Soms vind je extreem lange heuvels. Neem bijvoorbeeld Walmart dat in 1970 naar de beurs ging. Dat was nog eens een sneeuwbal met een lange heuvel. Je had tot het jaar 2000 om lekker mee te rollen.
En dat allemaal op dezelfde veilige heuvel. Ze openden gewoon telkens nieuwe supermarkten in een leeg Amerika.
Starbucks en McDonalds zijn soortgelijke voorbeelden. Dezelfde lange heuvel en onbeperkt natte sneeuw. Decennia konden ze overal bomen planten die dollarbiljetten uit bleven spugen.
Probleem
Het probleem bij al deze voorbeelden: De heuvel nadert zijn einde. De wereld is volgepland met deze ketens. De wereld is verzadigd.
Maar welke retailketens zijn vandaag de dag te vergelijken met de Starbucks, McDonalds en Walmart van de jaren 90?
Dan kom je in Europa bijvoorbeeld op een Basic-Fit of Action. Er zijn best wat overeenkomsten:
Allebei beursgenoteerd.
Allebei Nederlands hoofdkantoor.
Allebei proberen ze via lage prijzen Europa te veroveren.
Allebei hebben ze 3i als grootaandeelhouder.
Deze Britse beursgenoteerde investeringsmaatschappij investeerde in 2011 in Action en in 2013 in Basic-Fit. Op allebei maakte 3i forse winsten.
Gouden zet
Maar 3i deed de afgelopen jaren iets briljants.
Ze brachten Basic-Fit in 2016 naar de beurs. Vervolgens werd het belang in stappen afgebouwd naar nog maar 6,6% nu. Als de beurskoers het afgelopen jaar niet zo fors was gedaald dan hadden ze ongetwijfeld alles verkocht.
Ondertussen groeide Basic-Fit de afgelopen jaren lekker door naar 1537 clubs nu:
Naast het verkleinen van hun belang in Basic-Fit zijn ze stilletjes hun belang in Action aan het vergroten. Zo steeg het belang in 5 jaar van 33% naar 57% nu.
Blijkbaar zagen ze als grootaandeelhouder meer heil in Action. En dat was een monsterzet getuige de koersontwikkeling sinds 2016.
Basic-Fit is, ondanks het zogenaamde mooie groeiverhaal, een drama als belegging. Slechts 4,7% per jaar sinds de beursgang.
Action (3i) is briljant. 24% rendement per jaar en 460% sinds 2016. En dit is nog exclusief dividend ook.
Vanwaar dit giga verschil?
Op de eerste plaats is het businessmodel van de Action 10x beter dan de Basic-Fit.
Basic-Fit moet €1,2 mln neerleggen om een nieuwe gym te openen. Dit bedrag is na 5 jaar nog niet terugverdiend.
De Action hoeft slechts €0,5 mln te investeren en heeft dit bedrag binnen één jaar terugverdiend.
Dit is droge versus natte sneeuw.
Beide bedrijven groeien hard maar Basic-Fit zal de komende jaren nog geen dividend uit kunnen keren. Daar waar Action inmiddels al miljarden uitbetaald heeft aan 3i.
De essentie
En nu komt het belangrijkste. Gyms zijn overal in Europa. Basic-Fit is misschien de beste keten maar het is niet 2x beter dan andere gymketens.
Europa is voor een groot deel verzadigd qua gyms. Walmart, McDonalds en Starbucks waren totaal nieuwe concepten. Dat is Basic-Fit niet. In Europa zijn tientallen concurrenten die vrijwel exact hetzelfde doen.
De Action is meer als Walmart. Walmart was niet de eerste supermarkt maar ze deden het totaal anders dan de huidige spelers. Daardoor had Walmart geen directe concurrentie.
Ook de Action kent op elk product dat het verkoopt concurrentie. Alleen in Nederland heb de Blokker, Zeeman, Wibra en Gamma met een deels overlappend assortiment.
Maar toch is Action uniek. Er is geen directe concurrent. Niet in Nederland en niet in Europa. Deze luxe heeft Basic-Fit niet. In elk land komt het op dezelfde heuvel gespierde concurrenten tegen.
Dat maakt je leven als Action zijnde veel makkelijker.
Als je het leest lijkt het best simpel hé?
Action: natte sneeuw met lange heuvel?
Action is natte sneeuw. Maar hoe lang is de heuvel? Op dit moment hebben ze 2685 filialen in 12 Europese landen:
Wanneer treedt hier verzadiging op?
Lidl heeft 10.000 supermarkten in Europa. Waarom zou Action niet op zijn minst hetzelfde kunnen doen?
Het zou zelfs in theorie nog veel meer kunnen zijn. Als je het vergelijkt met de Canadese Action Dollarrama. Daar hebben ze per 20.000 inwoners zo’n winkel. Als je dat doortrekt naar Europa kom je op ruim 20.000 Action filialen.
Als Action ook maar iets in die richting gaat dan is het een verschrikkelijk lange heuvel.
Maar uiteraard kan er op de heuvel veel misgaan. Want waar Walmart, Starbucks, McDonalds succesvol waren belanden soortgelijke spelers op het kerkhof.
Retail is pittig. Maar als je de juiste heuvel hebt is het ook weer super simpel.
Uiteraard zijn beleggers niet gek en zien ze hoe succesvol 3i met zijn investering in Action is. 3i kent inmiddels een marktwaarde van €38 mld.
En Basic-Fit? Die moeten het met €1,5 mld doen.
Investeren in zowel Basic-Fit als Action was een monsterzet van 3i. Maar het verder investeren in Action en het afbouwen van Basic-Fit zorgde voor de puntjes op de i.
Het frappante is dat 3i een private equity maatschappij is. Normaliter verkopen ze na 4-6 jaar hun investeringen weer door.
Private equity is van nature hardcore. Maar met Action speelde 3i de luie belegger. En daarbij kregen ze waar voor hun geld. Net als de klanten bij de Action.
Ook om de week een gratis beleggingsles in je mailbox? Schrijf je dan hieronder in en ontvang hem.