Tegenwoordig groeien bedrijven sneller dan ooit. In 2012 kocht Facebook Instagram voor $1 miljard, vandaag de dag is Instagram ongetwijfeld meer dan $300 miljard waard. Groeiaandelen kunnen dus ook hard gaan qua waardering.
Met zulke snelle groei zijn klassieke waarderingsmethodes niet altijd goed toe te passen. Vaak maken snel groeiende bedrijven nog geen winst. Hierdoor is een koers- winstverhouding onbruikbaar (geen fatsoenlijke winst) en een koers/omzet verhouding zegt ook niet alles. Vandaar dat ik opzoek ging naar een andere manier om te beoordelen of een snelle groeier een toekomstig winnaar is, of een overhyped aandeel met een goed verhaal.
Groeiaandelen beoordelen: 3 stappen
1. Groeiaandelen en de relevantie over 10 jaar?
De eerste vraag is gelijk vrijwel onmogelijk met zekerheid te beantwoorden maar enorm goed om over na te denken. Neem bijvoorbeeld Zoom. Videobellen we over 10 jaar nog steeds? En is er tegen die tijd niet een concurrent die een beter product levert? Zelf vind ik dit vooruitzicht behoorlijk wazig. Voor een bedrijf als Tesla is dit vooruitzicht naar mijn mening duidelijker, het is vrijwel zeker dat elektrische auto’s de toekomst gaan zijn en dat Tesla een van de spelers in die markt gaat zijn. Veel groeiaandelen zijn niet per se goede beleggingen.
2. Gaat het bedrijf de wereld veranderen?
Ex-basketballer Shaquille O’neal zei ooit. "I heard Jeff Bezos say one time that he makes his investments based on if it’s going to change people’s lives. Once I started using that strategy, I think I probably quadrupled what I’m worth."
Bedrijven die de wereld op een positieve manier veranderen, zullen vrijwel altijd goede beleggingen zijn. Omdat als je een vet product maakt wat klanten geweldig vinden er altijd winst mee te maken valt. Wel is het slim om na te denken hoe groot deze invloed is.
3. Hoe groot is de TAM?
De total adressable market is erg belangrijk wanneer je groeiaandelen beoordeelt. Wanneer het marktpotentieel gelimiteerd is, is de kans klein dat de groei duurzaam is. Het marktpotentieel wordt vaak door bedrijven zelf gegeven in het jaarverslag. Kijk wel uit dat dit niet te rooskleurig is, vaak zijn er op internet ook onafhankelijke onderzoeken te vinden. Gezond verstand is hier, zoals wel vaker, ook een goede raadgeven.
Deze vragen garanderen geen goede belegging, maar het helpt je zeker om een inschatting te maken of je met kwaliteit of kwantiteit te maken hebt.
Snelle groeiaandelen in mijn portefeuille
Persoonlijk beleg ik graag in bedrijven die de omzet jaarlijks met 15%+ groeien. Benieuwd hoe ik aandelen analyseer en in welke aandelen ik zelf beleg? Volg mijn portefeuille.
Niet alleen deel ik mijn realtime portefeuille, je ontvangt elke maand een diepgaande analyse, er zijn maandelijks Q&A's en ik neem je na elke nieuwe aankoop mee in mijn overwegingen tijdens een aankoopmasterclass.
*Mijn portefeuille is alleen geschikt voor lange termijn beleggers.