De koers verwachting van een aandeel is een belangrijk onderdeel van een analyse. We noemen het ook wel het waarderen van een aandeel. Hoe bepaal jij de koers verwachting van een aandeel?
Dit leg ik uit aan de hand van onderstaande voorbeeld. Twee aandelen: Amazon en Booking.
Raad eens welk bedrijf beter presteerde de afgelopen 20 jaar
Zou het de grootste reisorganisatie ter wereld Booking zijn? ✈️🌴
Of het bedrijf op weg naar wereldheerschappij Amazon? 📦☁️
Voordat ik het antwoord opzocht, dacht ik Amazon net als veel leden. Dat is met een marktwaarde van $2100 mld immers 13 keer zo groot als Booking ($157 mld). Bovendien wist Amazon in deze periode ook nog eens de erg winstgevende cloudtak AWS uit de hoge hoed te toveren.
Amazon deed het met een rendement van 8838% in 20 jaar niet onaardig. Maar een belegger in Booking kreeg 20032% rendement (200x bagger).
Toch was het jaarlijkse verschil in rendement maar 5%. 25% jaarlijks rendement voor Amazon versus ruim 30% voor Booking.
In deze grafiek zie je wat een klein verschil in rendement kan doen voor je welvaart:
De grafiek is trouwens gecorrigeerd voor stock-splits. Die zijn bij Amazon wel maar bij Booking niet voorgekomen. Vandaar dat één aandeeltje Booking nu $4749 kost.
Vanwaar dit verschil in rendement?
Zou Booking harder gegroeid zijn? Dat zou je misschien denken want omzetgroei is vaak een belangrijke waardecreatie indicator.
Maar het is juist andersom. Bij Amazon groeide de omzet jaarlijks met 26% naar $620 mld nu. Dat is een flink stuk sneller dan Booking met 18% jaarlijkse groei:
Als je kijkt naar de omzetgroei zou je bij Amazon een beter rendement verwachten. Maar het moet dus iets anders zijn.
Een ervaren belegger weet nu dat het dan de winstgevendheid moet zijn waar het verschil gemaakt wordt:
Zoals je hierboven kan zien deed Booking het op dit punt veel beter. De jaarlijkse groei van de winst per aandeel van deze wonderaandelen:
Booking: 30%
Amazon: 24%
Hoe kan het dat Booking de winst per aandeel veel sneller zag stijgen?
Booking is vanaf het begin veel meer een platform geweest dan Amazon. Met platformachtige marges net zoals bij Meta. Dit terwijl Amazon veel zelf wilde doen en alles wilde uitvinden. Amazon zet pas de afgelopen tien jaar zijn platformkracht in. Het gevolg is dat Amazon pas vlak voor corona serieus winst ging maken. Dat verschil maak je niet meer goed.
Booking zag het aantal uitstaande aandelen jaarlijks met zo'n 1% krimpen door het inkopen van aandelen. Amazon had hier geen geld voor want ze maakten geen winst. Daardoor steeg het aantal uitstaande aandelen jaarlijks ruim 1%. Dit klein lijkende verschil tikt op de lange termijn hard aan.
Beleggen is zo simpel
Het grappige is dat de koersen van de giganten gelijk zijn gestegen met de winst per aandeel.
Natuurwet: groei winst per aandeel = koersstijging
Althans op een termijn van 20 jaar. Op de korte termijn vliegt de koers alle kanten op.
Kortom, je belangrijkste taak als belegger is het voorspellen van de winst per aandeel. De rest doet er niet echt toe. De koers volgt vanzelf.
Gratis beleggingsinfo 📩
Wil je waardevolle lessen ontvangen van mij over beleggen in aandelen voor meer rendement? Schrijf je hier gratis op mijn brief om deze om de week lezen.