top of page
Foto van schrijverRowan Nijboer I Beleggingstrainer

Gaat het aandeel Nike herstellen?

De forse daling van Nike šŸ“‰


Het is vrij normaal dat aandelen door de helft gaan. Maar het is bijzonder wanneer het bij een kwaliteitsbedrijf gebeurd. Uiteraard in een crash als 2008 ging vrijwel alles door de helft maar 2024 is gewoon een bijzonder goed beursjaar. Zo staat de index (S&P 500) alweer 13,4% hoger.


Nike laat beleggers echter zweten. Dit jaar ging de koers minus 26%. En vanaf de top in 2021 minus 54%. Maar Nike is toch kwaliteit?


Is dit daarom niet een gigantische kans?



Netflix, Meta en Amazon gingen in 2022 ook door de helft of erger en flaneren op dit moment weer op recordniveaus. Kwaliteit komt vroeg of laat bovendrijven.


Is Nike kwaliteit?

Wel als je het historisch bekijkt. Onder leiding van Phil Knight werd Nike een wonderbelegging de afgelopen decennia. Zo bedroeg het rendement de afgelopen 35 jaar 15,3% per jaar.


Dus als je tijdens de gabbertijd in 1990 dat paar Nike Air Max had laten staan en in plaats daarvan een aandeel Nike had gekocht voor ā‚¬50, dan was dat bedrag aangegroeid naar ā‚¬7300 šŸ‘Ÿ


Mark Twain schreef het al: "History never repeats itself, but it does often rhyme."

Als belegger heb je wel wat aan de geschiedenis want het is een indicator voor de toekomst. Maar beleggen is ook vooruitkijken.


Het rendement in het verleden werd volledig gedreven door omzet en winstgroei. En dit zal ook je rendement in de toekomst bepalen. Maar juist deze indicatoren staan onder druk. Nike zag afgelopen boekjaar de omzet gelijk blijven wat vrij uniek is. En ze voorspellen meer narigheid.



Dat is het mooie aan beleggen. Er is eigenlijk altijd een reden wanneer een koers fors daalt. Jij als belegger hebt de taak om in te schatten of die reden een tijdelijk of permanent probleem is.


Zo kreeg Netflix een daling van 70% om de oren omdat het aantal gebruikers kromp. Dat bleek een tijdelijk probleem want de groei zat er later daarna weer lekker in.


Als beleggers denken dat iets een fundamenteel probleem is en jij denkt dat het een tijdelijk probleem is, heb je een goudmijn te pakken. Tenminste als je dat dan ook goed hebt ingeschat uiteraard.


Gaat Nike herstellen?

Ze hebben meerdere crisissen gehad sinds de oprichting in 1968. Lees vooral ook het boek 'Shoe Dogg' van oprichter Knight hierover. Verplichte kost voor managers en ondernemers.


Ze kwamen overal weer overheen. Het merk is simpelweg te sterk. Maar ook nu weer? Ik ben geneigd om te denken van wel. De kans is groot dat Nike over tien jaar nog steeds relevant is. Maar er zijn wel structurele problemen. Je hebt opkomende concurrenten als On en Hoka die flink marktaandeel pakken in de hardloopwereld.


Maar hoe vaak is het voorgekomen dat een wereldwijd dominant kledingmerk ten onder is gegaan? Ik vroeg dit aan onze leden en er kon eigenlijk geen soortgelijk voorbeeld gegeven worden.


Merken kunnen wat dat betreft tegen een stootje. En het Lindy-effect geeft aan dat hoe langer een merk bestaat, hoe groter de kans is dat het zal blijven bestaan.


Nike lijkt simpele business. Geef beroemde sporters een zak met geld in ruil voor het Nike-logo op de kleding. Ze hebben daarbij bovendien de beste papieren. Met $51 mld aan omzet, ruim het dubbele van nummer 2 Adidas, hebben ze het grootste geldkanon. Dus ze zouden met een paar interne aanpassingen de huidige schade zo kunnen repareren.


Maar het blijft ergens modegevoelig. Als ik de puberkids hier thuis vraag hoe populair Nike nog is dan zeggen ze een stuk minder. De kans was zelfs groot dat ze Nike als hoofdleverancier gingen inruilen voor andere hippe merken als New Balance en Asics.


Allemaal anekdotisch dit met die kids maar het is wel de essentie waar het bij een modegevoelig bedrijf om draait. Is Nike over vijf jaar weer even cool in al zijn takken van sport als dat het dat was?


Ik ben geneigd om Nike het voordeel van de twijfel te geven. Ik denk dat de problemen eerder tijdelijk dan fundamenteel zijn. Merken die al decennia succesvol zijn, kunnen dat pad meestal hervatten.


Dus aandeel kopen? Just Do It?āš”


Mijn conclusie

Veel hangt af van de executie van het management. Het is geen makkie. Er zijn sterke en serieuze concurrenten in opkomst. En er is de modegevoeligheid. Dat is andere koek dan de tasjes van HermƩs. En ondanks de 54% daling is de waardering nog steeds niet laag genoeg voor mij om in te stappen. Ik blijf het voor nu vanaf de zijlijn volgen.


Ook om de week een gratis beleggingsles in je mailbox? Schrijf je dan hieronder in en ontvang hem.

Wekelijks mijn inzichten ontvangen

Gemakkelijk een betere belegger worden?

Samen met 5.000+ lange termijn beleggers ontvang je mijn inzichten van die week, beleggerslessen, opvallende gebeurtenissen op de beurs en nog veel meer. Allemaal met het doel om jou een betere belegger te maken,  meld je hieronder helemaal gratis aan. 

 Inschrijving gelukt! Je kunt dit bericht nu sluiten 

mediamodifier_image-101.png
bottom of page